Ken Sugimori
Nieuws

Pikachu en Ken Sugimori: van eerste tekening tot nu

Pikachu, de schattige elektrische muis Pokemon, is een van de meest iconische en herkenbare personages in de wereld van videogames en popcultuur. Maar heb je je ooit afgevraagd hoe Pikachu aan zijn kenmerkende ontwerp kwam? In dit artikel zullen we de oorsprong van het ontwerp van Pikachu onderzoeken en hoe het zich in de loop der jaren heeft ontwikkeld.

Ken Sugimori werd geboren op 27 januari 1966 in Tokio, Japan. Als kind haad hij een sterke interesse in tekenen en creëerde hij vaak zijn eigen personages en strips. Na zijn afstuderen aan de middelbare school schreef hij zich in aan een ontwerpschool in Tokio, waar hij zijn vaardigheden in illustratie en grafisch ontwerp aanscherpte.

Sugimori's eerste baan in de videogame-industrie was als grafisch ontwerper voor de game "Quinty", die in 1989 in Japan werd uitgebracht. Later voegde hij zich bij het team van Game Freak, een Japanse ontwikkelaar van videogames, waar hij het artwork zou maken. voor het eerste Pokemon-spel, "Pokemon Red and Green."

Pikachu was niet de eerste keuze als "mascotte".

Het was tijdens de ontwikkeling van Pokemon dat Sugimori het karakter van Pikachu zou creëren. Oorspronkelijk was Pikachu niet bedoeld als mascotte van de Pokemon-franchise, maar zijn schattige en sympathieke ontwerp veroverde de harten van zowel spelers als fans. Zijn populariteit zou alleen maar groeien met de release van de Pokemon anime-serie en de Pokemon Trading Card Game.

Naast zijn werk aan de Pokemon-franchise heeft Sugimori artwork gemaakt voor een aantal andere videogames, waaronder 'Pulseman', 'Mario & Wario' en 'Magical Taruruuto-kun'. Hij heeft ook gewerkt aan het ontwerp van de Nintendo 3DS- en Switch-consoles.

Sugimori's talent en creativiteit hebben een grote invloed gehad op de wereld van videogames en de popcultuur. Zijn iconische karakterontwerpen, waaronder Pikachu, zijn onderdeel geworden van de culturele tijdsgeest en inspireren talloze fans en artiesten over de hele wereld. Voor velen vertegenwoordigt Sugimori's werk de magie en het wonder van de kindertijd, en een herinnering aan de vreugde en verbeelding die te vinden zijn in de wereld van gaming en entertainment.

Het eerste ontwerp.

Sugimori's oorspronkelijke concept voor Pikachu was een eenvoudig, geel wezen met rode wangen en een staart in de vorm van een bliksemschicht. Het ontwerp was bedoeld om een ​​elektrische muis voor te stellen, met de bliksemschichtstaart als een visuele aanwijzing voor Pikachu's elektrische vaardigheden.


Sugimori vond echter dat het ontwerp iets meer nodig had om het te laten opvallen. Hij besloot om Pikachu korter en ronder te maken dan zijn oorspronkelijke concept, waardoor hij er speelser en schattiger uitzag. Hij maakte ook de staart van de bliksemschicht prominenter, zodat deze direct herkenbaar zou zijn als Pikachu's kenmerkende kenmerk.

Een ander belangrijk element van Pikachu's ontwerp is zijn expressieve gezicht. Sugimori wilde dat Pikachu een breed scala aan emoties en uitdrukkingen zou hebben, dus maakte hij zijn ogen groot en rond en gaf hem een ​​mond die een breed scala aan emoties kon overbrengen, van geluk tot verdriet tot woede.

In de loop der jaren is het ontwerp van Pikachu geëvolueerd en veranderd, aangezien er nieuwe games, anime-series en merchandise zijn uitgebracht. De kernelementen van zijn ontwerp, waaronder zijn gele vacht, rode wangen en bliksemschichtstaart, zijn echter consistent gebleven. Tegenwoordig is Pikachu een van de meest geliefde en herkenbare personages in de wereld van de popcultuur, een bewijs van de kracht van een goed ontwerp en de blijvende aantrekkingskracht van een sympathieke, elektrische muis.

 

Schrijf een opmerking